Finans Norge, Magasin | 04 – Superpatrioten
870
page-template-default,page,page-id-870,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
Nordlys og mørketid er blitt handelsvare i Nord-Norge. Her en gruppe turister i Gildeskål.
Foto: Petter Formo

SUPERPATRIOTEN

– Vi er så innovative at nå har selveste mørketida blitt eksportvare, ler Jan-Frode Janson, 
konsernsjef i SpareBank 1 Nord-Norge.

Regionen tar i mot rundt en million utenlandske turister i året, men desidert flest om vinteren.

– Kineserne tror det betyr lykke å lage barn under nordlyset, så det er det blitt butikk av, fortsetter Janson.

DELER SKJEBNE

Med halvparten av selskapet på børs og resten forankret i lokale eiere, mener han å ha det beste fra to verdener. Og skryter gjerne av å lede den mest patriotiske sparebanken i landet.

– Vi skaper verdier for landet, regionen, lokalsamfunn og enkeltpersoner. Jeg jobbet 12 år i en internasjonal bank. Når bedriftene vokste, så var vi viktige. Men når det gikk nedover, så gikk slike banker ut. Vi som har vært her i 182 år kan aldri gå ut, og si at vi kommer tilbake om fem år. Vi har et skjebnefellesskap som er ekstremt, sier han.

PÅ TOPP

Banksjefen stiller like så godt med ryggsekk og termos når banken arrangerer Artic Race for barna under det internasjonale sykkelrittet. Han har også gleden av å dele ut en halv milliard kroner til kultur, kunnskap og korps.

– Vi skaper tilhørighet i en landsdel som består av 37 000 bedrifter, i en befolkning på 500 000. Det blir nesten en bedrift på hver tiende innbygger, det. Så er vi da også på topp i gazelle-fylkene i Dagens Næringsliv, sier han.

VINDEN SNUR

Banksjefen trekker fram tall som kan overbevise de fleste. Nord-Norge er på topp på alle parameterne, med lavest ledighet, høyest vekst, eksportvekst, egenkapital og mer til.

Sammen med kongekrabbe, skrei, hvalsafari, fuglefjell, toppturer og hundekjøring, har også teknologibedrifter med for eksempel satelittovervåkningsteknologi bidratt til å snu trenden.

– Det handler om vekst. Og som oftest er det en bank involvert i dette. Se for eksempel på Svalbard. Hvordan hadde utviklingen her vært om det ikke var en bank involvert, spør han retorisk.

Janson mener banken også er en god sparringspartner for internasjonale investorer.

– Vårt største konkurransefortrinn er at vi kjenner mulighetene, ressursene og miljøene, sier han.

Vårt største konkurransefortrinn er at vi kjenner mulighetene, ressursene og miljøene.
– Bærekraftvurderinger blir ekstra synlige i vårt sårbare, arktiske miljø, der hele næringslivet er basert på naturressurser. Vår avtale med den nordiske investeringsbanken gir oss billigere kapital hvis det vi bruker pengene på er bærekraftig. Hos oss er grønne verdier god butikk, sier Jan-Frode Janson i Sparebanken Nord-Norge.