Finans Norge, Magasin | A5 – Finansco
932
page-template-default,page,page-id-932,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
ARTIKKELANNONSE
Det er viktig å bli kjent med kunden først, for dette gir de beste forutsetningene for et godt og langvarig kundeforhold, konstaterer Finansco-partner Christian Kallevig Arnesen. Foto: Peder Klingwall, Vizpro

Tett kundeoppfølging gir best resultater

De er frittstående, de kan plassere formuen til kundene der det er best – og de lover å følge dem godt opp. Oppfølging du som kunde kanskje ikke får fra banken.

Finansco AS er investeringsrådgivere som setter kunden i sentrum.

– Og en av de nyeste ansatte hos oss er en robot, sier partner Christian Kallevig Arnesen.

Kjent med kunden

– Vi bruker mye tid i forkant av et kundeforhold på å bli kjent med kunden, sier han.

– Tillit er ikke noe som kan kreves eller kjøpes, det må fortjenes.

Et førstegangsmøte er uforpliktende og gratis.

– Jeg pleier å si at vi er såpass kjedelige og usexy at det ikke er til oss man kommer for å skape en formue eller bli rik over natta. Vi foredler en formue som allerede eksisterer.

I forvaltningen av kundens formue er det sentralt å finne ut hvilke type plasseringer som passer hver enkelt. Da er det flere ting som må belyses. Hvordan er økonomien til kunden? Hva slags risiko tåler kundens økonomi, og hva slags risiko er vedkommende komfortabel med? Hva er forventningene og krav til avkastning? Hva er formålet? Hvilke skattemessige hensyn er viktige?

Ekspertkommentator

Arnesen dukker ofte opp i mediene som ekspert på forvaltningsstrategier og investoradferd. Som formuesforvalter bruker han og firmaet ofte fond når kundenes penger skal plasseres.

– Aksjemarkedet ser ikke noe annerledes ut for oss enn om du skulle gå til banken og kjøpe fond selv. Fordelen med å bruke oss kontra bankene, er at vi er frittstående. I banken får du stort sett bare tilgang til bankens egne produkter, mens vi velger fond blant alle verdens forvaltere, forklarer han.

– Og så er det oppfølgingen. I banken skal du være fryktelig stor før du får ordentlig oppmerksomhet.

– Vi har ikke markedsføringsbudsjettet til DNB eller kølappsystem ved inngangsdøren. I banken kan en misfornøyd kunde enkelt byttes ut med en ny. Slik er det ikke for oss. Vi har ikke råd til misfornøyde kunder – og dét gjør at hver enkelt kunde er viktig for oss.

Helhetlig rådgivning

Avkastning på formuen er ofte det sentrale for kundene til Finansco, men kundeforholdet favner mer enn bare det.

– Vi er en «go-to guy» for kundene våre. Uansett om de har spørsmål rundt skatt, rundt hvordan de skal tilpasse eierstrukturen i selskapet sitt, hvordan de skal håndtere pensjonssparing eller hva de skal gjøre med arv, så kan vi hjelpe med å finne svar.

Ansatte robot

Arnesen mener at behovet for frittstående formuesforvaltere bare vil øke. Det samme vil behovet for teknologi.

– En av våre nyeste ansatte er faktisk en robot. «Rob-Bob» ble ansatt for cirka to år siden og har allerede hjulpet oss mye med kundene. Mange av de standardiserte og repetitive oppgavene kan settes bort til maskinene slik at vår tid kan brukes til de viktige tingene, sier han.

Selve kundedialogen, derimot, den må tas av ekte mennesker.

– Mest av alt fordi kundene våre er ekte mennesker. Roboter og AI er fortsatt langt unna å kunne håndtere menneskelig investoradferd, fastslår han.

– Vi ser at befolkningen generelt har en voksende formue. Dette kan være uoversiktlig for mange. Videre virker myndighetenes appetitt for skattemessige endringer nærmest umettelig. I tillegg er det et også et voksende behov for privat sparing til for eksempel pensjon, og stadig nye arveregler å forholde seg til. Alt dette resulterer i at behovet for tjenestene våre blir økende, sier Christian Kallevig Arnesen.

– Vi hjelper kunden med å se hele bildet, ta informerte valg og legge gode planer.